Ambulancer i Krig

Publiceret dato

I Global Medical Aid sætter de handling bag deres ord. Dette er historien om otte dedikerede frivillige, der satte hjælp på hjul og kørte til Ukraine.

Af Johannes Nord Jørgensen, Foto: Beredskabsstyrelsen og Henrik Mau.

(Publiceret i Bredskab, 03.10.2015, s.26-29)

Krigen raser i Ukraine. Den østlige del af det store land er blevet kastet ud i en blodig krig, som begyndte hurtigt og uden varsel. Ingen var forberedt på det angreb, som russiske separatister satte ind, og Ukraine lider. Men over hele Europa slider ildsjæle med at hjælpe, hvor de kan. Også i Danmark, hvor den velgørende organisation, Global Medical Aid, for længst har taget førertrøjen.

GMA har gennem det seneste år sendt 500 kubikmeter medicin og medicinsk udstyr til det kaos-ramte land. De taler ikke bare om problemerne og de enorme behov, der altid følger i kølvandet på en krig. De gør noget ved dem. Effektivt og organiseret.

GMA er stiftet og ledet af præsident Hans Frederik Dydensborg, der i løbet af de seneste fem år har sendt kolossale mængder medicinsk udstyr til nødlidende lande. Denne sommer var hjælpen i en anden form end normalt. Fire danske ambulancer skulle leveres til de ukrainske faldskærmstropper, og Hans Frederik valgte noget utraditionelt at levere dem personligt. Det havde sin helt egen begrundelse.

”Når vi selv valgte at køre ambulancerne derover, så var det faktisk udelukkende for at gøre opmærksom på situationen i Ukraine. Det er en situation, som jeg ikke mener, at befolkningen i Danmark er tilstrækkeligt interesseret i,” forklarer Hans Frederik og uddyber:

”Præsident Putin stjal Krim-halvøen ved højlys dag. Der var nogle, der protesterede, men der var ikke nogen, der gav ham modstand. Da Putin så havde nappet Krim, gik han i gang med Ukraine, og der var stadig ikke nogen, der gjorde noget. Den russiske præsident påstår, at der ikke er russiske soldater i Ukraine. Jeg har selv set russiske uniformer, russiske geværer og russiske identitetspapirer udstillet på Maidan-pladsen, men Putin forklarer, at det er soldater, der er på orlov. Han lyver! Alle ved det. Ingen gør noget,” fortæller GMA's præsident.

Kurs mod konflikt
Allerede i februar i år kørte GMA deres første ambulance, doneret af Falck, til Ukraine. Også ved den lejlighed var Hans Frederik Dydensborg med som chauffør. Under den tur fik han forespørgsel på flere redningskøretøjer, og hjemme i Danmark gik han straks i gang med at formidle købet af yderligere fire ambulancer. En ukrainsk organisation købte de fuldt funktionsdygtige køretøjer af Falck, hvor de havde udtjent deres værnepligt i Danmark. Sådan gik det til, at fire ambulancer d. 25. juni fandt første gear og satte kursen mod Ukraine.

”Interessen for danske ambulancer var mildest talt stor. De havde selv mistet over 125 ambulancer inden for det seneste år, og de brugte blandt andet den ukrainske nationalbanks køretøjer til at transportere sårede. De biler er jo pansrede og russerne beskyder ofte ambulancerne,” fortæller Hans Frederik.

GMA har indgået en større samarbejdsaftale med Beredskabsforbundet, som længe har været en stor hjælp, i forbindelse med de mange forsendelser. Også da ambulancerne skulle af sted, blev der brug for frivillige. Henrik Mau fra Beredskabsforbundet arbejder utrætteligt som frivillig i både Frederiksberg Brandvæsen og hos GMA. Han har løst mange opgaver, og GMA's præsident var ikke i tvivl om, at netop Henrik skulle bag rattet i en ambulance. Henrik var ikke sen til at tage i mod det tilbud.

”Jeg har svært ved at hjælpe økonomisk, men jeg kan hjælpe praktisk. Og ved at hjælpe praktisk kan jeg yde langt mere, end hvis jeg giver 100 kroner to gange om året. For mig er det bedre, at jeg giver min arbejdskraft. Jeg har den grundholdning, at jeg gerne vil hjælpe, og jeg var aldrig i tvivl om, at jeg gerne ville med på opgaven. Jeg har uddannelse og erfaring, og det lød som en spændende opgave,” fortæller Henrik Mau.

Turen til Ukraine var på små 1.800 kilometer, så allerede dagen efter afrejsen ankom konvojen med danske ambulancer til Ukraine. Efter otte timers ventetid ved den ukrainske grænse satte Hans Frederik, Henrik og seks andre medrejsende kursen mod byen Zhytomyr, hvor ambulancerne skulle overleveres.

Uvurderligt samarbejde
Manden bag samarbejdsaftalen mellem GMA og Beredskabsforbundet hedder Johnny G. Larsen. Han har blandt meget andet arbejdet som Emergency Management Coordinator i Beredskabsstyrelsen og Hjemmeværnskommandoen. I GMA, hvor han er medlem af bestyrelsen, så Johnny G. Larsen muligheden for at frivillige fra Beredskabsforbundet i højere grad kunne påtage sig internationale opgaver.

”Jeg har arbejdet med frivillige størstedelen af mit liv. Jeg har haft dem med mig overalt i verden, og der har jeg set betydningen af deres arbejde. Jeg så gerne, at frivillige fra Beredskabsforbundet på sigt kunne arbejde internationalt. Under de rigtige rammer og den rigtige ledelse har Beredskabsforbundet kompetencerne til at arbejde internationalt,” forklarer Johnny G. Larsen, der selv er meget begejstret for GMA's arbejde.

”GMA er en organisation, hvor man undersøger tingene ordentligt og tager diplomatisk kontakt, så alt er legalt og godt tilrettelagt. Det synes jeg, at GMA fortjener stor ros for,” siger Johnny G. Larsen, der igennem et helt arbejdsliv, har været vant til at bevæge sig ind i verdens brandpunkter.

GMA betegner selv de frivilliges hjælp som uvurderlig, og Henrik Mau er et godt eksempel på en frivillig, der har været med til en international opgave, men som også tropper op, når de knapt så spændende og mere rutineprægede opgaver skal løses.

”Opgaven for de frivillige består jo langt fra bare i de fire ambulancer. Det handler eksempelvis om at indsamle medicinsk udstyr og få pakket de lastbiler, der skal sendes ud i verden. I det her tilfælde altså til Ukraine. Vi har vel været otte mand fra Beredskabsforbundet, der har hjulpet i GMA, og jeg har i koordination med Bente Petersen fra landskontoret, som er ankerperson vedrørende Beredskabsforbundets og GMA's frivillige enhed, været formidler til at skaffe de folk”, fortæller Henrik Mau.

Blå blink og skarpe skud
Hans Frederik og Henrik Mau havde et længere ophold i Ukraine. De besøgte ti hospitaler, afholdt flere møder og besøgte faldskærmstropperne i Zhytomyr. Allerede på vej til kasernen gik det op for den danske delegation, at ukrainerne var meget bevidste om PR-værdien i nye ambulancer.

”Turen foregik med fuld musik. Blå blink, flag ud af vinduerne, sirener og hele molevitten. Der var også højtaleranlæg i ambulancerne, så der blev råbt 'Leve Ukraine' og 'Støt vores tropper' hele vejen til kasernen. Det skulle promoveres,” husker Henrik Mau tilbage, før Hans Frederik fortæller om oplevelsen, der mødte dem hos militæret.

”Vi overværede en øvelse på kasernen, hvor vi stod på en forhøjning med kikkerter og generaler, mens kugler og granater bragede løs nede i terrænet. De skød med skarpt under øvelsen, men heldigvis ikke i vores retning,” siger Hans Frederik.

De morsomme minder overskygger dog ikke de enorme udfordringer, som Ukraine kæmper med. Under Sovjets styre blev sundhed prioriteret relativt højt, men siden unionen kollapsede har der ikke været råderum i budgettet. Hospitalerne mangler medicin og moderne udstyr, og store ressourcer bliver i dag brugt ved fronten. Ukraine er et land, der stadig lever med eftervirkningerne af Sovjet, og de forandringer, som landet har brug for, kommer ikke til at ske af sig selv. GMA og Beredskabsforbundet gør imidlertid deres til, at hospitalerne får så mange ressourcer som muligt. GMA har ry for at holde ord og levere som lovet. På kort tid har Hans Frederik Dydensborg skabt respekt om organisationen, og selv har præsidenten da heller ikke haft dårlige oplevelser. Han er tværtimod glad for, at leveringerne giver anledning til så megen glæde, hvor de bringes frem.

”I fem år har vi inspiceret vores leveringer, og jeg har aldrig oplevet, at vores forsendelser ikke var havnet der, hvor de skulle hen. Jeg har personligt afleveret fire flyttekasser i Ukraine, der var fyldt med den slags klemmer, der bruges under operationer. Slet ikke sofistikeret udstyr. Kirurgen blev ellevild, for selv det var der mangel på. Da jeg spurgte, om kasserne skulle bæres ind, svarede han, at de skam skulle til fronten øjeblikkeligt,” forklarer Hans Frederik.

Det arbejde, som bliver lagt hjemme på GMA's lagre, er en indsats, som rent faktisk gør en forskel. Selv om medicinsk udstyr måske betegnes som kassabelt på et dansk hospital, så kan det være lysår foran de remedier, som hospitaler i Ukraine benytter. Henrik Mau har nu ved selvsyn set, at arbejdet hjemme på lageret gør stor gavn i de områder, hvor nøden er størst.

”Vi var på besøg hos en del ukrainske hospitaler, og derfra tager vi mange erfaringer med hjem. Det er rart, at jeg nu har set det med egne øjne. Nogle gange, når jeg står og pakker, kan jeg godt tænke, at 'det her kan vi da lige så godt smide ud'. Ukraine viste mig, at næsten alt udstyr kan bruges,” fortæller Henrik Mau om oplevelserne i Østeuropa.

Ihærdige ildsjæle
Situationen i Ukraine er fortsat meget anspændt og kaotisk, men den tidligere jægersoldat Johnny G. Larsen er ikke i tvivl om, at det udvalgte mandskab, som Beredskabsforbundet sender ud, har de nødvendige kompetencer, når hjælpen skal frem til usikre områder.

”Jeg er ikke tilhænger af, at man bare kan gå ind i en mission som den her, hvis man ikke har en baggrund og en erfaring, som betyder, at man kan agere korrekt i de situationer, der kan opstå. De kompetencer har de udsendte frivillige i Beredskabsforbundet”, fortæller Johnny G. Larsen.

Hjemme i Danmark kan Hans Frederik Dydensborg og Henrik Mau se tilbage på en meget succesfuld tur, som efterfølgende kan stemples 'Mission Accomplished'. Det er ikke alle frivillige forundt at deltage på internationale opgaver, og Henrik Mau sætter da også stor pris på turen, som også kommer til at påvirke hans arbejde i Danmark.

”Turen har helt sikkert motiveret mig til at lægge endnu flere timer hos GMA, for jeg har set, at det nytter. Mange har efterfølgende sagt, at de gerne vil med næste gang. Til dem må jeg bare sige, at det kræver, at folk blandt andet lægger nogle timer i de opgaver, som måske ikke er helt så interessante og spændende som en tur til Ukraine,” siger Henrik Mau.

Hans Frederik og GMA har efterfølgende fået forespørgsler på flere ambulancer. Alene på turen rundt i Ukraine fik de en bestilling på yderligere syv. Der er hårdt brug for dem, for Ukraine lider fortsat nød. GMA, Henrik Mau og de andre frivillige fortsætter heldigvis ufortrødent arbejdet. Hjælpen er værdsat, og så længe ildsjæle vil yde en indsats, skal hjælpen nok nå frem.

FAKTABOKS:
Om Global Medical Aid:

GMA er en humanitær, upolitisk organisation, hvor alle medlemmer arbejder gratis.
Organisationen indsamler overskudsmedicin fra medicinalfirmaer og brugbart hospitalsudstyr fra sundhedssektoren og private firmaer.
Medicin og udstyr doneres til fattige patienter i samarbejde med foreløbig 13 landes sundhedsministerier.
GMA blev stiftet i 2010 og har siden doneret materiale og medicin for over 125 millioner kroner.